Štíhlé myšlení základ systému managementu kvality
Integrace štíhlého myšlení (Lean Thinking) do systému managementu kvality vytváří nové vlastnosti systému managementu kvality, které organizace obvykle postrádaly v tradičním pojetí:
Účelnost
- jasné zaměření systému managementu kvality na zvyšování hodnoty pro zákazníky a vlastníky (snaha o dokonalost)
Efektivnost
- systém managementu kvality obsahuje pouze ty činnosti, které jsou nezbytné z hlediska tvorby hodnoty pro zákazníky a vlastníky (dělat správné věci)
Účinnost
- implementace systému managementu kvality s důrazem na snižování plýtvání (činnosti jsou pracovníky prováděny nejlepším možným způsobem – vykonávat věci správně)
Jednoduchost
- systému managementu kvality je uživatelsky přátelský, snadno se používá a mění (je flexibilní)
Měření výkonnosti = první krok ke štíhlému systému managmentu kvality
Propojením zásad systému managementu kvality a štíhlého myšlení se vyšší důraz na měření výkonnosti dokáže více sladit systém kvality se záměry organizace a hlavně dokáže zaujmout management. V rámci testování jsem si několikrát ověřil, že jakmile se na začátku auditu více zaměřím na výsledkovou část, od marketingových měření až po měření ztrát (plýtvání v organizaci) a hodnocení efektivnosti vyplývajících opatření, vhodně zapojím management a v organizacích začne „rozsvěcovat“. Management se najednou rozzáří a začne se velmi aktivně zapojovat do rozvoje příčinných vazeb od výsledků k opatřením. Propojení lean a přístupu naruby se jeví jako velmi efektivní nástroj pro rekonstrukci a optimalizaci stávajících systémů managementu v organizacích.
Poznámka: Přístup naruby – norma ISo 9001 se efektivněji aplikuje, začneme-li se nejdříve zabývat výsledky a hodnocením efektivnosti vyplývajících opatření (kapitoly 9. Měření výkonnosti a 10. Zlepšování).